-

Een leven lang leren

Posted on Updated on

Medewerkers uitdagende werkzaamheden geven, goed coachen, feedback geven en af en toe een ondersteunende cursus of opleiding, heeft optimaal effect voor een leven lang leren en goed inzetbare medewerkers. Wanneer u dit in de verhouding 70:20:10 uitvoert heeft u de meeste kans op succes. Het artikel in ZBC ‘Een leven lang leren‘ geeft een goede onderbouwing van deze praktische aanpak.

Positieve aandacht

Posted on Updated on

In zijn boek ‘DOEN!’ haalt Ben Tiggelaar een mooie quote aan van de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh over het belang van positieve aandacht.

Als een plant niet groeit, geef je hem daarvoor niet de schuld. Je zoekt uit waarom hij niet groeit. Misschien is er mest nodig, meer water of minder zon?
Maar wanneer we problemen hebben met andere mensen, geven we hen meteen de schuld. Helaas heeft dat nooit positieve effecten. Net zo min als iemand anders proberen te overtuigen met redeneren en dreigen. Alleen als je de ander begrijpt en dat toont, kan er iets veranderen.

Je hoeft geen monnik te zijn om in te zien dat er enige wijsheid in deze benadering schuilt. Ook gedragsonderzoek toont aan dat beloningen effectiever zijn dan het dreigen met sancties of het uitvoeren van bestraffingen. Bovendien bevorderen beloningen ons gevoel van vrijheid en eigenwaarde, terwijl bestraffingen ons juist het gevoel geven dat we gedwongen en gekleineerd worden. [Ben Tiggelaar]

Gedragsanalyse

Posted on Updated on

Iedere keer blijkt de PPA (persoonlijke profiel analyse) een schot in de roos te zijn. Met deze eenvoudige en weinig tijd vergende analyse brengen we het gedrag van een functionaris in beeld. Met deze informatie stemmen we functie en persoon optimaal op elkaar af. Toekomstgericht, omdat intrinsiek gedrag slechts zeer beperkt verandert. Conclusie: met een beperkte investering maken we bedrijf én persoon gelukkig.

Veranderen

Posted on Updated on

Veranderen in een organisatie is vooral het veranderen van gedrag. Je zult moeten nagaan welk gedrag wenselijk is bij een toekomstige situatie. Bijvoorbeeld wanneer je innovatiever wilt worden binnen je bedrijf, dan zul je medewerkers daar ook ruimte voor moeten geven. Geef tijd om te experimenteren, onderzoek, wees nieuwsgierig. Een creatief proces is niet te sturen, dus moet het gebaseerd zijn op vertrouwen in medewerkers en jezelf. Door te stimuleren en te inspireren, door open te staan voor nieuwe wegen, kom je op uitdagend terrein. Daar liggen vaak de mogelijkheden voor een hernieuwde toekomst van je bedrijf. Kortweg, het begint dus met gedragsverandering.

Mogelijkheden in de missie

Posted on Updated on

De Missie van het bedrijf vaststellen is altijd lastig, omdat veel ondernemers deze te algemeen formuleren. “Wanneer ik ‘alles’ doe, dan krijg ik meer werk.” Niets is minder waar. Juist gespecialiseerde bedrijven die keuzes maken blijken het beter te doen. Denk bij het vaststellen van uw missie aan een uitspraak van Albert Einstein:

‘De mogelijkheid zit in de moeilijkheid.’

Hoe vang je een aap?

Posted on Updated on

Soms moeten we loslaten om daarna te ontvangen. Mensen als u en ik hebben verwachtingen. Als deze verwachtingen niet uitkomen dan zijn we teleurgesteld en kunnen we dat als falen voelen. Wanneer ik een bedrijf begin, of een product op de markt breng als ondernemer, dan heb ik daar meestal hoge verwachtingen van die zelden uitkomen. Wat zou er gebeuren als wij onze verwachtingen loslaten en pragmatisch met de nieuwe situatie omgaan?

De bewoners in een warm land waar veel apen leven dachten: “Als we nu de apen konden vangen, dan zullen we rijk worden als we de apen verkopen op de West-Europese markt.” Maar, hoe vang je een aap? Erachteraan gaan, de boom in? Nee, zeker niet. De inwoners van dat land hangen een fles met lekkers erin onder aan de boom. Vruchten of noten bijvoorbeeld. ‘s Nachts komen de apen, steken hun hand in de fles en pakken de vrucht. Maar doordat ze dan de vrucht beet hebben kan hun hand niet meer uit de fles. Omdat bekend is dat apen niet meer loslaten, kunnen de inwoners zo de apen vangen.

Wanneer je vasthoudt aan bestaande concepten, niet zoekt naar alternatieven, je niet laat informeren door je medewerkers, dan blokkeer je nieuwe wegen. Door vast te houden aan het bestaande, het vertrouwde, het dagelijkse, dan worden nieuwe mogelijkheden onzichtbaar en onbereikbaar. Dus laat los! En zoek daarmee alternatieve wegen om je doelen te bereiken of, nog uitdagender, stel je doelen bij.

Opvolging

Posted on Updated on

tegelwijsheid

Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen. [Robert Ascham]

Dit citaat doet mij denken aan junioren die senioren opvolgen. Luister goed naar kostbare wijsheden. Ooit dacht ik: ‘ik ben toch jonger, moderner, meer op de hoogte van automatisering?’ Ik ging het dus helemaal anders doen! Helaas, die ‘ouwe’ kreeg toch gelijk.

Bedrijfsovername

Posted on Updated on

bedrijf-overname

Een relatie vroeg wat de condities van een technisch bedrijf moeten zijn om zo fortuinlijk mogelijk overgenomen te worden. Wat was het geval? Hij heeft een goed draaiend bedrijfsonderdeel. Uniek in zijn soort met een degelijk palet aan goed gedocumenteerde producten. De organisatie is ISO 9001 gecertificeerd. Commercieel heeft het bedrijf goede contacten met prospects en heeft ook enkele grote projecten uitgevoerd in korte tijd met een goede opbrengst. Alles is goed aantoonbaar. De waarde zit vooral in de toekomst. Het bedrijf kan in korte tijd doorgroeien naar een omzet van 10M euro. Ik adviseerde een plan te schrijven over de te verwachten ontwikkeling de komende jaren, zodat een mogelijke koper snel inzicht krijgt in de mogelijkheden. En ik meen dat het verstandig is de zaak nog eens goed door te lichten. Het zittende management heeft de commerciële contacten, dus die zullen nog een tijdje bij het bedrijf moeten blijven. Welke garanties zou de verkoper kunnen geven? Ik verwacht namelijk dat de koper daarnaar zal vragen, terwijl de verkoper juist van het risico af wil.

Rust met eigen loontabel

Posted on Updated on

Een bedrijfseigen loontabel brengt winst, helderheid en rust in de organisatie. Een loontabel is voor ieder bedrijf anders met als voorwaarde dat minimaal aan de CAO wordt voldaan. De functiegroepen staan in de kolommen en de rijen geven het aantal toegekende functiestappen. De organisatie bepaalt de functiegroep aan de hand van de functie-indeling. De leidinggevende beoordeelt de medewerker en kent de functiestappen toe. In de loontabel leest u dan het normsalaris voor de betreffende functie in uw onderneming.

Deze methode genereert pure winst, omdat er veel minder discussie en ergernis is en de toekenning van salarissen meer beheerst wordt. Het schept helderheid, want medewerkers kunnen zelf invloed uitoefenen door hun prestatie te optimaliseren met hulp van de leidinggevende. En er is rust, omdat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Van gegevens naar informatie

Posted on Updated on

LEANbal

U verbetert uw processen door informatie te genereren uit geregistreerde gegevens door statistische analyse van deze verzamelde data.

Kwaliteitsmanagement vraagt om het registreren van gegevens. Wat doen we daarna met deze gegevens? Ik zie vaak dat het bij verzamelen blijft. Soms rekent de kwaliteitsmanager nog een gemiddelde uit en vergelijkt deze met de gegevens van vorig jaar. Daaruit blijkt dan dat het proces wel of niet beter heeft gedraaid.

De Lean Six Sigma Green of Black Belt (LSSBB) is in staat méér uit de beschikbare gegevens te halen. Met statische technieken zoekt hij verbanden tussen verschillende grootheden van een proces. Dit vergroot het inzicht in het verloop van een proces en de onderlinge afhankelijkheden van de parameters. Na eventuele aanvullende metingen ontdekt de LSSBB mogelijkheden tot verbetering. Als deze analyse wordt opgevolgd door het zoeken naar de mogelijke oorzaken, dan zien we vaak dat er één of slechts enkele van groot belang zijn. Door deze invloedsfactoren aan te pakken zijn we op een efficiënte manier met verbeteren bezig. Het effect is dan groot. Oftewel met 20% inspanning halen we 80% resultaat (volgens Pareto). Zo komt de Lean Six Sigma Black Belt van gegevens tot informatie ter verbetering van een proces.