Marketingcommunicatie
Behoefte aan meer bezoekers op uw website en meer aandacht voor uw producten of diensten?
Creëer meer ‘hits’ op uw website door gebruik te maken van uw eigen netwerk middels communicatie via LinkedIn, Twitter en Facebook van u én uw medewerkers als ambassadeurs van uw bedrijf.
Wanneer u een nieuwsartikel op uw website plaatst, dan is altijd de vraag wie op welke manier dit artikel onder ogen krijgt. U hoopt dat de google-laars u snel weten te vinden door een hoge rating van het artikel (des te beter de tekst-structuur, des te beter de zoekrobots van Google het artikel weten te vinden). Dit alles is zeker van belang, maar probeer het artikel ook eens verder onder de aandacht te brengen op de volgende manier:
Maak een kernachtige zin die de essentie van de boodschap van het artikel weergeeft. Stuur een email naar uw medewerkers en vraag hen om deze zin op hun LinkedIn, Twitter of Facebook-account te plaatsen met een verwijzing (verkorte URL) naar het artikel op uw website.
Daarnaast plaatst u het artikel ook in uw E-nieuwsbrief met een verwijzing naar de website. Dezelfde boodschap wordt hier dus in 3 verschillende vormen doorgegeven. Ultrakort (140 karakters), kort voor de E-nieuwsbrief en wat langer voor de website. Wanneer deze laatste 2 vormen gepaard gaan met een passende afbeelding, dan is het helemaal top.
Dolf Weverink noemt dit in zijn boek ‘het nieuwe schrijven’: Crossmediaal. U krijgt merkbaar meer aandacht!
Start-ups, denk goed na over een bedrijfsplan!
Bedrijf beginnen? Denk goed na over klanten en waarvoor ze willen betalen. Zorg dat het bedrijfsplan een realistisch beeld geeft en ontwerp een businessmodel. Aan modellen geen gebrek. Probeer model Canvas van Alexander Osterwalder.
Ontwikkel vanuit een visie hoe úw markt zich zal ontwikkelen een missiestatement. Het model Canvas kan hier goede diensten bewijzen. Bepaal voor wie u waarde creëert en wie uw belangrijkste klanten zijn. Bepaal daarna welke problemen u van de klant gaat oplossen, … enz. Op deze wijze krijgt u goed inzicht en vergroot u de kans om te slagen.
Motivatie verbeteren?
In een gesprek met enkele tekenaars bleek dat deze medewerkers niet erg gemotiveerd waren. Omdat zij een belangrijke plaats innemen in de organisatie, verbaasde mij dat. Deze sleutelfunctionarissen hadden het gevoel dat zij niet betrokken waren bij technische ontwikkelingen, terwijl zij zichzelf wel in staat achtten een bijdrage te kunnen leveren. Veelal kwam de verkoper/engineer bij hen en vertelde wat hij door hen getekend wilde hebben. De tekenaar deed braaf wat hem werd gevraagd, maar kon geen invloed uitoefenen.
Medewerkers zijn meer betrokken bij het bedrijf wanneer zij het belang van het werk ervaren door een verscheidenheid aan vaardigheden (hun talenten inzetten), zij zich kunnen identificeren met de taak (dat is mijn werk) en deze taak aantoonbaar betekenis heeft in het grote geheel (project, organisatie). Daarnaast willen medewerkers de vrijheid hebben zelfstandig verantwoorde beslissingen te nemen.
In dit geval had de medewerker het gevoel dat hij zijn talenten niet kon inzetten en zich niet kon identificeren met het werk.
Ik heb de directeur hiermee geconfronteerd en hij herkende dat. In een gesprek tussen verkopers en tekenaars bespraken we de taken en verantwoordelijkheden en kwamen tot een duidelijke afbakening. Het gevolg was dat de tekenaars veel beter gemotiveerd waren en een zinvolle bijdrage in het ontwikkelproces gingen leveren. De verkopers voelden zich daardoor weer beter ondersteund en konden nóg efficiënter de klanten bedienen.
Boek: Lean manufacturing
Praktisch, overzichtelijk en handzaam. Zo zou ik het boekje ‘Lean manufacturing’ van Mark van Bokhoven willen omschrijven. Handboek voor resultaat en kennis, heeft dit boekje als ondertitel.
Praktisch, omdat kort en kernachtig de verschillende principes van LEAN de revue passeren. De verspillingen worden uitgelegd, het belang van proces & doelstellingen, samenwerken in teams, continu verbeteren, werkplekorganisatie, TPM (onderhoud), visueel management, zero defects, just-in-time, enz.
Het boekje is overzichtelijk en begrijpelijk met de vele voorbeelden, afbeeldingen en stappenplannen die snel goed inzicht geven in de theorie van lean manufacturing.
Dit handboek is uitermate geschikt voor de praktische MKB-ondernemer, die niet vaak aan lezen toekomt. Het is handzaam door het formaat (A6) en de spiraal, waardoor het boek open blijft liggen op de gekozen bladzijde.
Al met al een aanrader om de begrippen te leren kennen en om met of zonder ondersteuning met lean manufacturing aan de gang te gaan. Wilt u meer weten? Dan kan dat natuurlijk. PKM biedt praktische workshops om u te ondersteunen bij bijvoorbeeld de implementatie van 5S en andere methodieken. Omdat ieder bedrijf uniek is komt op maat gesneden begeleiding het meest voor. Onze adviseurs zijn goed opgeleid om u deze ondersteuning te bieden.
Staat u nog aan het begin? PKM heeft een Lean-scan ontwikkeld waarmee u advies krijgt over de voor u meest bruikbare toepassingen.
Zóveel dingen …
Ik moet nog zoveel doen. Mijn hoofd zit vol ideeën, maar ik kom er niet aan toe. Iedere dag heb ik het gevoel dat ik geleefd wordt door klanten, medewerkers, leveranciers. Hoe kan ik dat meer naar mijn eigen hand zetten?
In het boek van David Allen; ‘Getting Things Done’ vond ik de meest waardevolle tip. Schrijf alles van je af. Dat doe je als volgt. Neem een stapel notitieblaadjes en noteer al je ideeën, acties, gedachten, te maken afspraken, … op. Één opmerking per notitieblaadje, privé én zakelijk. Hoe meer des te beter.
Wanneer je dan echt je hoofd leeg hebt gemaakt, dan komt er een zekere rust over je, want alles ligt voor je in de vorm van de notitieblaadjes.
Hierna sorteer je de stapel op belangrijk of niet belangrijk. Wanneer je nu dagelijks de notitieblaadjes naloopt en de zaken die minder dan 2 minuten duren onmiddellijk uitvoert, besluit deze actie niet te doen of te delegeren, dan zie je al heel snel resultaat. De zaken die meer tijd kosten, acties en projecten, zul je uit moeten voeren, vóórdat deze urgent worden. In je agenda staan alleen de vaste afspraken. In de openvallende plekken voer je de acties e.d. uit. Een leeg hoofd geeft een goed gevoel en je werkt daardoor meer geconcentreerd en effectiever aan actuele zaken.
Stichting administratiekantoor
Wanneer ondernemers ouder worden en een goed lopende onderneming runnen komt het moment dat zij gaan nadenken over opvolging. Mogelijk zijn er meerdere kinderen, waarvan er één of twee interesse hebben in een functie binnen de onderneming. Vragen als: zijn zij daartoe in staat? Hoe organiseer ik dat? Hoe gaat het financieel en juridisch? Om maar enkele vragen te noemen. Vooral de juridische constructie, VOF, B.V. gaat een rol spelen.
Één van de mogelijkheden is de oprichting van een stichting administratiekantoor. Alle aandelen komen in eigendom van de stichting. Het bestuur van de stichting bestaat uit wijze mensen die de zeggenschap hebben en zij bepalen zelf wie tot het bestuur toetreedt. Door uitgifte van eigendomscertificaten wordt het eigendom gescheiden van de zeggenschap. Het eigendom geeft dan recht op winstdeling. Vooral na meerdere generaties kan het aantal eigenaren flink groeien. Voor meer informatie kunt u een afspraak maken met een notaris. Om de zaken organisatorisch intern te regelen kunt u bij mij terecht. Bijvoorbeeld door het maken van een familiestatuut.
Stress rond salarisverhoging
Ieder jaar was het weer zover. De maand december naderde en de organisatie had er voor gekozen de medewerkers in deze maand te beoordelen, waarna een eventuele salarisverhoging zou kunnen worden toegekend. Dat leverde nogal wat stress op. De maand december is altijd een korte maand en vaak moeten er nog veel orders worden afgemaakt en uitgeleverd. Daarnaast vond het middenkader het lastig om een evenwichtige en eerlijke beloning te geven.
Wat was het geval? De organisatie had geen functiebeschrijvingen, waarin taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn benoemd. Ten gevolge daarvan was er onzekerheid bij de medewerkers over de beoordeling. Zij hadden geen referentie, geen afspraak over de inhoud van hun functie en wisten niet welk salaris daar ook bij hoorde. Dat betekende dat je in het beoordelingsgesprek flink moest laten horen, want diegene met de grootste mond bleken toch wel duidelijk meer te verdienen, dan zij die zich wat meer terughoudend opstelden. Dat gaf dus een heleboel gedoe en gejammer in deze periode. Medewerkers voelden zich verongelijkt en niet correct beloond.
Op de eerste dag van mijn bezoek hebben we de functies vastgelegd, zoals de onderneming die nodig had om haar processen goed uit te kunnen voeren. Deze hebben we met elkaar in verband gebracht met een helder organisatiediagram. Daarbij hielden we nog geen rekening met de medewerkers die de functies vervulden. Hierna hebben we functies inhoudelijk beschreven en bepaald welke kennis en vaardigheden daarbij hoorden. Met behulp van het handboek ‘Functie-indeling in de Metaal en Techniek’ hebben we de functies in een functiegroep ingedeeld. De functiegroep bepaalt op haar beurt dan weer het bijbehorende salaris voor die functie met behulp van een salaristabel.
Uiteraard werd dit gehele proces goed gecommuniceerd met de medewerkers. Zij zagen nu in wat de inhoud van hun functie was en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij hoorden. Maar vooral ontstond er veel meer rust doordat de medewerkers precies wisten tot welk salaris zij door konden groeien. Alleen de duidelijkheid en de transparantie van het systeem was al aanleiding tot minder stress in de organisatie.
- ← Previous
- 1
- 2
- 3